de opleiding die ik doe

Mijn naam is Lola Pani, ik ben 17 jaar oud en vanaf kleins af aan zing, acteer en dans ik al. Van deze hobby's wil ik graag mijn beroep maken en daarom heb ik voor deze opleiding gekozen.

mijn verwachtingen

Ik had hele hoge verwachtingen van de opleiding en van het mbo en deze vielen helaas tegen. Ik had het net een tikkeltje professioneler en volwassener verwacht. Ook voelt het helaas alsof ik maar een nummertje ben. Ook is het een opleiding die ontzettend veel tijd van je vraagt. Naast 5 lange schooldagen met dagen van 9 tot 5 word er ook nog is 200 stage uren van je verwacht, buiten school om!! Daarnaast heb ik zelf ook nog een bijbaantje die mij minimaal 10 uur per week nodig heeft. Hierdoor heb ik bijna geen tijd meer voor mezelf. ook in de vakanties verwacht de opleiding dat je deze besteed door bezig te zijn school dmv stage of de aankomende toetsweek die altijd vlak na de vakanties plaats vindt. Het geeft me veel stress, ik moet wel toegeven dat zodra het druk is ik het overzicht in mijn hoofd kwijtraak en ik daardoor heel snel stress heb. Ook heb ik heel erg lang getwijfeld tussen muziek en theater en heb ik uiteindelijk gekozen voor theater. ik vind het wel heel erg jammer dat dit niet meer te combineren valt met elkaar. zo hebben we alleen met eerste blok maar 1 uurtje muziek en 1 uurtje zang en daarna niet meer. Het voordeel aan deze opleiding is wel dat het een goede basis is voor het hbo en dat je er ook nog een andere richting mee op kan. Het is breed.

de leuke kanten

Verder zijn er gelukkig ook hele leuke lessen bij. Namelijk dansles van Ellen Kremers, dit hebben wij anderhalf uur per week en meestal beginnen we met een warming-up en daarna gaan we vaak bezig met een dans waar we meerdere weken de tijd voor hebben, heel erg leuk. Ook Ellen zelf is echt een fantastische vrouw. Ze komt zelf uit de musical wereld en ik leer veel van haar. Ook hebben wij theaterles van Lot Van Der Heyden. Het zijn leerzame lessen en je krijgt goed feedback, de lesindeling en lesbesteding is heel fijn en Lot is zelf een hele lieve vrouw maar je moet je wel aan je afspraken houden, dit is prettig want het is goed dat er in deze les een professionele houding word verwacht van je aangezien je dit ook nodig hebt in het werkveld. Het eerste jaar heb je dus zoals ik al zei 5 dagen school en 200 uur stage buiten school. Het tweede jaar heb je 3 dagen school en 2 dagen stage en het derde jaar heb je een half jaar lang stage 5 dagen per week. Het afgelopen jaar ben ik wel gegroeid maar ik had wel meer groei verwacht. Misschien komt dit ook omdat ik al toneel speel sinds mijn 9e maar ik heb zeker nog wel wat erbij geleerd alleen had ik meer verwacht. Op het gebied van optreden ben ik wel degelijk flink gegroeid. Ik doe het meer en ik word steeds meer mezelf bij publiek. Ik hoop dat ik me hier natuurlijk het komende halfjaar nog meer in ontwikkel. Het verschil van mijn vorige school is groot. De leraren waren veel geïnteresseerder en ik voelde veel meer suport en belangstelling wat ik nu best wel mis. Verder zit ik nu wel op een opleiding met bijna alleen maar vakken die van belang zijn voor jou toekomst wat fijn is. Wel is het heel erg groot en vind ik juist een kleinere school fijner.

Heel veel succes met je keuze, en leuk dat je mijn verhaal hebt gelezen. mocht je meer willen weten dan kun je mij ook opzoeken op Instagram: Lola_pani.

Reacties